Kultúra

Výstava v Galérii mesta Bratislavy zobrazuje príbeh vietnamskej diaspóry v Československu a na Slovensku

06. 08. 2025

Rozsiahla monografická výstava Kým voda nezmyje breh prezentuje najnovšiu tvorbu výtvarnej umelkyne Kvet Nguyen, ktorá sa primárne zaoberá témou inakosti v kontexte postsocialistických krajín strednej a východnej Európy a širších geopolitických súvislostí. Je koncipovaná ako vizuálne čítanie kapitol príbehu vietnamskej diaspóry na území bývalého Československa od povojnovej migrácie v období socialistického internacionalizmu cez zlomový moment Nežnej revolúcie až podnes. Výstavu si v Mirbachovom paláci Galérie mesta Bratislavy (GMB) môžete pozrieť do 23. novembra 2025.

Kvet Nguyen, ktorá sa narodila v roku 1995 v Nových Zámkoch, je doktorandkou na Katedre fotografie a nových médií Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave. Vlani získala Cenu Oskára Čepana (spoločne so Svetlanou Fialovou, Paulou Malinowskou a Tomášom Moravanským) udeľovanú vizuálnym umelkyniam a umelcom do veku štyridsať rokov bez obmedzenia média. Vo svojej tvorbe často využíva textové a vizuálne obsahy, ktoré nachádza v oficiálnych dobových štátnych archívoch a médiách, silno podfarbené rasistickým a xenofóbnym naratívom. Tento materiál spochybňuje falošnú deklaráciu koloniálnej nevinnosti postsocialistických krajín stredoeurópskeho regiónu a je pre ňu odrazovou plochou.

Práca s archívmi

Nguyen vytvára kriticko-poetickou prácou s archívmi priestor na oživenie utlmených a potláčaných hlasov. Ich hľadaním a prezentáciou vzdáva hold odolnosti marginalizovaných komunít a upriamuje pozornosť na silu a potrebu kolektívneho, ale aj individuálneho vzopretia sa. „V objektovej inštalácii Land Records (2025) poetickým narúšaním časopriestoru odhaľuje mýtus vzniku krajiny svojich predkov cez perspektívu dlhej histórie koloniálneho násilia. Jeho neskorším dôsledkom a prejavom sa venuje vo filmovej dokumentárnej fikcii Hranice našej bolesti (2025), ktorá prostredníctvom kritickej fabulácie odráža existenciálne pocity a skúsenosti druhej generácie slovensko-vietnamskej komunity na území Slovenska. Dotýka sa tém domova a spolupatričnosti a nepriamo apeluje na vytrácajúcu sa schopnosť ľudskej empatie,“ hovorí kurátorka výstavy Zuzana Flašková.

Prepojenie staršej a novej tvorby

Tvorivým impulzom Nguyen je hľadanie vizuálneho jazyka, ktorý by dokázal zachytiť napätie kolektívnej traumy a zároveň túto skúsenosť pretaviť smerom k vízii lepšej a spravodlivejšej budúcnosti. Programovo hľadá a vytvára aj priestor na snívanie, nádej a vyjadrenie túžob, ktoré by mohli slúžiť ako katalyzátory zmeny. Rozsiahla samostatná prezentácia v Galérii mesta Bratislavy prepája tvorbu z uplynulých rokov s novými dielami vytvorenými práve pre výstavu, na ktorej zaznievajú aj hlasy a slová pedagóga Omara Beiruti, multidisciplinárnej umelkyne Shivone Dominguez Blaščíkovej, artivistky Kim Kony (artivizmus – umelecký aktivizmus, pozn. red.) a hudobníčky Adely Mede. Špeciálne miesto má séria inscenovaných portrétov členov vietnamskej a kubánskej diaspóry v Česku v osemdesiatych rokoch minulého storočia na fotografiách Libuše Jarcovjákovej.

V spolupráci s Galériou mesta Bratislavy

Zdieľať